Odgovor na ovo pitanje je u isto vreme i kompleksan i veoma jednostavan. Ako bismo krenuli od jednostavnosti, onda je odgovor – pišite. Šalu na stranu, novo vreme dovelo je do toga da danas amaterizma u pisanju ima mnogo i da je selekcija jako teška. Među amaterima, stiče se utisak, nema mnogo kvaliteta. No, i iz amaterskih pera niču brojni biseri. Kao što i među profesionalcima leži gomila nesklada. Onog koji je nastao iz sujetne pobude da se bude na vrhu, iako je zenit odavno prošao. Dakle, ovu bismo prvu tvrdnju, kao odgovor na pitanje iz naslova mogli da dopunimo – pišite, ali kvalitetno.
Ne šaljite nebrušen rukopis
Ako govorimo o beletristici koju je potrebno objaviti, onda je put od pisanja do izdavanja trnovit. No, ako se prate izvesne smernice, postoji i prečica koja opet zavisi od talenta. Na vama je da nikako ne posustanete u detaljisanju. Naime, ako govorimo o tome da izdavač treba da se vašim rukopisom bavi i sa tehničke strane, zaboravite na to. Onda zaista mora da ste Andrić. Rukopis spremite tako kao da bi sutra trebalo da ide u štampu. Ako ne umete sami, porazmislite i o angažovanju lektora, korektora i dizajnera koji će se pozabaviti prelomom.
Urednik, kao „must“
Često se u manjim, pa hajmo reći i neozbiljnijim izdavačkim kućama, može čuti da određenom piscu ne treba urednik. Da se ne lažemo, urednik je neophodan i Šekspiru. Svakako je ono što četiri oka vidi, uvek bolje nego dva. No, ne treba rukopisu ni pristupati kroz previše očiju da ne bismo dobili „mnogo babica kilavo dete“. To će reći da ukoliko ste svoj rukopis pripremili onako kako ste vi zamislili da je najbolje, ipak angažujte nekoga od poverenja ko vam neće laskati i povlađivati. Ko će biti spreman da vaše ljubimice među rečenicama jednostavno doseče kao zloćudni tumor. Na taj način ćete moći da se odvojite od sopstvenog dela. A kada ono dođe do štampe i nagrize ga zub vremena, nećete imati razloga da se stidite.
Sa izdavačima po sistemu „umiljato jagnje“
Ne preporučujemo vam, ovim podnaslovom, da treba da se ulagujete onima koji će sutra vaše delo ocenjivati. No, ne treba ni da idete đonom. Svedite se na meru. Porazmislite o komunikacionoj strategiji. Imajte u vidu da čovekova pažnja traje koliko jedan osrednji razgovor u liftu. Poentirajte u sažetku, izdvojite reprezentativne delove i svoju bibliografiju osmislite tako da najbolje stavite na samom početku. Ne živite u zabludi da će izdavači da se dive vašim nagrađenim pesmama na susretima sela. Neće. Hiperprodukcija je bolest savremenog društva. Vi ste samo jedan šraf u mašini od milion delova.
Ne padajte u očaj
I najveće pesnike i pisce izdavači su svojevremeno odbijali. Pričamo o vremenima u kojima novac i nije bio jedini pokretač. Šta onda očekivati u vreme kada je liberalni kapitalizam opet postao inicijalno sticanje kapitala. Znajte da ste vi izdavaču kao dobra krava koja daje mnogo mleka. Tako će vas i posmatrati. Sve dok sa njima ne izgradite odnos u kom oni više nisu vaše mecene već vi oni bez kojih njih nema. Ako vas i odbiju izdavači, radite na tome da se za vas otimaju.